תערוכת בוגרים המגמה לאמנות פלסטית-חזותית תשע"ח

״החול יזכור את הגלים, אבל לקצף אין זוכר״ (נתן יהונתן, 1962)

בָמהלך האינטנסיבי שעברתי בשנה האחרונה ניסיתי לפתור פאזל ענק שנדמה שאין לו פתרון, התאמצתי לחבר את החתיכות כבר כמה שנים אבל הגעתי להבנה שחלק מהן לא מתחברות זו לזו. הוא התחיל מהבחנה בכמיהה העזה שלי ׳להשאיר את המצב הקיים כפי שהיה׳. זאת בעקבות המשברים והשינויים הרבים שעברתי בחיי. אלו הותירו תחושה של מעין הוריקן של פחד, אֹבדן וגעגועים אל תקופות שבהם הרגשתי משמעותי, שייך. ככל שהתארכו החודשים הגעגועים שרחשו בראשי גרמו לי להתחפרות כפייתית בהם, והם השפיעו מאוד על יצירתי האמנותית. הרגשתי לכוד בסערה של שינויים מתמשכים, ולכן חיפשתי עוגן קבוע שבו אוכל להיאחז. כך שקעתי במחשבות חוזרות ונשנות על חפצים סנטימנטליים, אנשים, תמונות, וחוויות. כלאתי את החפצים החומריים בגוש קלקר מתפורר, בתקווה לספק המשכיות לעצמי ולחוויות הגלומות מאחורי החפצים. התחלתי לפנטז על דימוי המערה, שבשבילי היא מעין גן עדן מושלם, נסתר, מרגיע ובטוח שבו הכל נשאר כפי שהוא לתמיד, כמקום שבו כל השינויים המֶאוסים נעלמו לעד, באופן זה התכחשתי לידיעה שאני לוכד את עצמי במערה המונעת ממני להתקדם, והמשכתי לחלום בעיוורון.

הצופה נכנס למערה מלאכותית שמדמה את המערה המושלמת, והוא מוצא את עצמו חנוק בין שני הדפסים גדולים המתארים את המערה הנשגבת. בָהדפס הענק מוצגים לראווה חפצים שמסמלים את העבר האישי שלי בסביבת מודל ארכאולוגי נטוש; החפצים האלו פוזרו על פני האתר בארעיות ונותרו להשתמר שם וגם למצוא את סופם שם.

הקולאז׳ים הפיזיים והדיגיטליים מנסים לבטא תחושה חזקה של היקרעוּת נפשית וחוסר שייכות באמצעות שילוב של כמה עולמות נפרדים מחיי, הם נותנים תוקף לתקופות מן העבר בעזרת דימויים שקורסים, נהרסים, עולים זה על זה וצפים באי סדר עד שנשארות מהן רק שאריות.

גוש הקלקר המונומנטלי מושחת ונחצב באופן סיזיפי כאילו היה בעצם עשוי מאבן, הוא משמש כארכיון, קרחון, או ארון קבורה שבו טמונות שכבות של היסטוריה אישית.

הערגה אל מה שהיה ואבד תמשיך הרבה מעבר לחפצים ולמצבים שאותם רציתי לשמר מלכתחילה, גם הגוש עצמו מושחת ככל שהזמן חולף והמציאוּת נוֹתרת כפי שהיא - בה הכל בא אל קיצו ללא היכר - הדברים משתנים ללא הרף. לא ניתן אלא לחיוֹת יותר בהווה במקום להמשיך רק להתענג על העבר הבטוח אוֹ לחשוֹש מן העתיד הלא כתוב.

בזמן העבודה הושפעתי ממשל המערה של אפלטון, ומכתביהם של וולטר בנג'מין, ז'ורז' פרק ורולאן בארת'.

 

הדפס מערה #1 (עם חור הצצה) - 199\275 ס"מ

הדפס מערה #2- 120\200 ס"מ

הדפס דיגיטלי #3 - 30\50 ס"מ

קולאז' על בד קנבס - 50\90 ס"מ

פסל קלקר - 50\100\ 180 ס"מ

מסך לד, מבחר קולז'ים דיגיטליים

חומרי גלם: תמונות מהאינטרנט, תצלומים אישים, חפצים אישים, אקריליק, עט, נייר עיתון, רשת לול, חימר.

גל רוזנמן