תערוכת בוגרים המגמה לאמנות פלסטית-חזותית תשע"ח

בתחילת השנה הצגתי שלוש עבודות שסימנו את תחומי הענין שלי לעבודת הגמר. שלושתן הכילו טקסט, רפרנסים לקולנוע או שירה ודמויות קנוניות, בין היתר, בוני פארקר וקלייד בארו, רוג'ר וג'סיקה רביט וכו'. 
בסיום ההגשה הבנתי שהעבודות שלי אינן אישיות, ליתר דיוק, הן מחושבות. אני דרשתי ליצור תערוכה שתייצג את תהליך המחשבה שלי בצורה עמוקה יותר.
על אף שכלל התערוכה עוסקת בקרבה וארוטיקה, כל עבודה מייצגת מיקרו-קוסמוס אינדיווידואלי של הלך המחשבות שלי.

נקודת המוצא שלי הייתה ארבעת הציורים הקטנים (בהם ניתן לראות דמות משתקפת במראה, דמות מוצצת אצבע, דמות רוכנת אל עבר האופק ודמות הנראית אוכלת תפוח) שלוו על ידי שלושת הציורים הבינוניים (בהם ניתן לראות דמות גונחת, דמות מוסרת נשיקה בעת נשיכת כדור חנק, ודמות מחייכת ליד קערת מים) המצוירים כולם במקלות אוזניים ופסטל יבש. כשיצרתי אותם נותרתי טרוד במחשבה שמיניות, אף הזרה ביותר, אשר מהולה בקרבה איננה מהווה איום יותר.
אני ייצרתי פריימים אשר נדמים פרטיים, מה שמותיר את הצופה כמציצן, אך משטים בו. הזוויות אינן זוויות קלאסיות לציור מודל עירום, הן אפשריות רק דרך נקודת מבטו של אדם אשר היה שם לראות את המתרחש או דרך המצלמה המודרנית ששינתה רבות בתולדות האמנות.
הדימויים הנראים הינם מטושטשים ושרופים, ההשראה להם ניתנה על ידי מצלמות פולרואיד וסופר-שמונה, מצלמות בעלות קונטקסט רטרו ביתי, דימויים אשר רק קרוב אמיתי יכול היה לתפוס. 

הציורים הבאים היו ככלל, אקספרסיביים יותר. בייחוד בשני הציורים על הקנבס, בהם השתמשתי בטכניקה מעורבת של פחם וצבעי אקריליק.
אני דרשתי לעסוק יותר ביחס של תולדות האמנות כלפי ארוטיקה. אני עסקתי בפירוק של המושג 'מיניות'  אל גורמים שונים, כאשר הפירוק מתבטא ברקע חלק ועצמים מרחפים בחלל. השימוש בפחם היה כדי להבדיל בין הדימויים היפים וקלים למראה לבין הדימויים הבוטים אשר בעיני מייצגים רצונות אמיתיים, בעיקר שליטה, אשר טואטאו מתחת לשטיח במשך זמן רב.

הציורים הבאים היו שני הציורים הנעשו בספריי צבע, אחד מהם על פני רקע ורוד ונעשה בו שימוש בטכניקה מעורבת עם עפרונות, והשני על פני רקע צהוב.
הציור הורוד אמנם לא אקספרסיבי בטכניקה שלו, כיוון שרובו נעשה עם ספריי צבע וסטנסילים, טכניקה בה מגע יד האמן איננו מורגש כל כך, אך הוא נעשה בצורה רגשית.
הגליץ' באמצע הציור נעשה בכוונה ובא לייצג אקראיות שמתבטאת במקטעים שונים,אולי מציאויות נבדלות, בהן דמויות אחרות הן בעלות הכוח, אשר מיוצג באביזרי משמעת וקשירה שונים, חלקם מייצגים כניעה וחלקם מייצגים שליטה.  

הציור הבא הינו הציור הירוק אשר נעשה בטכניקה מעורבת של צבעי אקריליק, פחם ועפרונות. ציור זה הוא כנראה הציור הנאמן ביותר לדרכי האמנות האקספרסיבית מבין ציוריי.
לאחר שצבעתי את קרטון הביצוע בשכבת בסיס של ירוק, אני התחלתי לצייר בפחם ובעפרון בצורה חופשית על המצע. למרות שניגשתי לציור עם מחשבות וכוונות קודמות אני רציתי לתת לאקספרסיה להיות הנושא העיקרי שבציור ולא המשני.
על אף שאני מסוגל לנתח כל סנטימטר בציור, אני מאמין שהניתוח הנאות ביותר לעבודה זו היא שהוא נעשה בלהט הרגע והשאר נתון לידי פרשנות הצופה.

אורי שמי